Sagsbehandlingsproces
Når Minksekretariatet har modtaget sagen fra Fødevarestyrelsen, vil Minksekretariatet kontakte dig eller din eventuelle repræsentant via Digital Post. Du bliver bedt om at udfylde et oplysningsskema, som skal danne grundlag for beregningen af din erstatning.
I oplysningsskemaet kan du indtaste de forskellige omkostninger du har haft i forbindelse med det midlertidige forbud, f.eks. omkostninger til el, husleje og vedligehold af anlægsaktiver.
Du kan angive i oplysningsskemaet, om du ønsker besigtigelse.
Formanden for kommissionen vil med udgangspunkt i dit ønske beslutte, hvorvidt der er behov for en besigtigelse eller ej. Hvis avler og kommissionen ikke er enige om behovet for besigtigelse, aftales den nærmere proces i dialog mellem avleren og Minksekretariatet.
Når erstatnings- og taksationskommissionen, og Minksekretariatet, som betjener kommissionen har behandlet din ansøgning og indsendte oplysningsskema, vil du modtage et forslag til forlig.
Du kan vælge enten at acceptere eller afvise dette forlig. Forliget vil indeholde din sags faktiske og retlige omstændigheder samt erstatnings- og taksationskommissionens forslag til erstatningsopgørelse.
Hvis du og sagens øvrige parter accepterer forslaget til forliget, vil Fødevarestyrelsen håndtere udbetalingen af erstatningen. Accepterer du eller sagens øvrige parter ikke forliget inden 14 dage efter modtagelsen, vil erstatnings- og taksationskommissionen træffe afgørelse om din erstatning.
Du har mulighed for at påklage afgørelsen til 2. instans senest 4 uger efter at afgørelsen er meddelt parterne.
Blanketter
Kompensationsopgørelsesmodel
Når du søger om dvalekompensation, kan du få kompensation for faste omkostninger, inklusive nødvendige driftsomkostninger til vedligehold og service af produktionsfaciliteter i dvaleperioden.
Du vil derfor som oftest kunne modtage kompensation for omkostningstyper såsom:
- Husleje
- Leje- og leasingomkostninger
- Nødvendig vedligeholdelse på materielle anlægsaktiver og lejede/leasede aktiver
- El og opvarmning
- Nødvendig, løbende rengøring
- Ejendomsskatter
- Licenser på anvendelse af software mv.
- Abonnementer (herunder forsikringer)
- Øvrige faste omkostninger
- Visse renteomkostninger og gebyrer
- Nødvendige lønomkostninger
Nedenfor kan du finde et link til Fødevareministeriets liste med en nærmere beskrivelse af de faste omkostninger, der kan berettige til kompensation.
Bekendtgørelse om minkvirksomheders ansøgning til dvalekompensation
Fødevareministeriets vejledning om dvalekompensation
Hvis du vil klage
Hvis du ønsker at klage over din afgørelse, kan du bruge Minksekretariatets klageblanket. Det er også muligt, at indsende en klage til 1.instans@minksekretariatet.dk.
Når Minksekretariatet har modtaget din klage, vil vi vurdere din klage og dens indhold. Minksekretariatet vil herefter enten genoptage sagen i 1. instans eller sende klagen til Minksekretariatets 2. instans, som betjener overerstatnings- og taksationssekretariatet.
Når klagen er modtaget i overerstatnings- og taksationskommissionen, vil du blive orienteret om klagens modtagelse og indhold. Herefter vil Minksekretariatets 2. instans i samarbejde med en formand for kommissionen vurdere klagen og sagens materiale. De vil på baggrund af denne vurdering tage stilling til, om sagen er tilstrækkeligt oplyst, eller om der er behov for yderligere materiale eller uddybning af klagen.
Blanket til klage