Principielle klagetemaer
I slutningen af 2020 blev alle landets mink slået ned, og det blev besluttet, at minkerhverv og følgeerhverv skal modtage erstatning for deres tab.
De første erstatninger er blevet fastsat af Erstatnings- og taksationskommissionerne, og henholdsvis avlersiden og Fødevarestyrelsen, som repræsenterer staten i denne sammenhæng, har klaget over flere afgørelser til Overerstatnings- og taksationskommissionerne.
Minksekretariatet, 2. instans, har til opgave at sekretariatsbetjene Overerstatnings- og taksationskommissionerne, der fungerer som klageinstans for afgørelser truffet af Erstatnings- og taksationskommissionerne.
Det er derfor også Minksekretariatet, 2. instans, som sammen med en kommissionsformand vurderer sagernes materiale, forbereder sagerne og udarbejder udkast til afgørelser. Derefter er det op til kommissionsformanden og kommissionsmedlemmerne at besigtige, votere og træffe afgørelse. I løbet af processen bliver parterne også hørt i overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler og principper. Hvis en eller flere af parterne ikke er tilfredse med Overerstatnings- og taksationskommissionens afgørelse, er der mulighed for at få sagen prøvet ved domstolene.
For at sikre så tydelige og ensartede afgørelser som muligt, er der efter anmodning fra parterne udvalgt en række principielle klagetemaer og dertilhørende repræsentative klagesager. Klagesagerne behandles med særligt fokus på de principielle klagetemaer, så der lægges en linje i forhold til disse temaer for behandlingen af fremtidige klagesager.
I alt arbejder Minksekretariatet, 2. instans, med tre principielle klagerunder, og herunder er der en række udvalgte klagetemaer og repræsentative klagesager, der behandles.
Overerstatnings- og taksationskommissionens behandling af principielle klagetemaer og repræsentative klagesager er opdelt i tre klagerunder.
Herunder kan du læse korte beskrivelser af de tre indledende klagerunder, de repræsentative klagesager og de overordnede temaer.
Hvis du ønsker at læse mere om de enkelte temaer, lovgrundlaget og konklusionerne på de enkelte temaer, Principielle klagetemaer i Minksekretariatet, 2. instans
Hvis du ønsker at læse de fulde afgørelser i klagesagerne fra Overerstatnings- og taksationskommissionen, vil de løbende blive offentliggjort på Praksisportalen.